1. SMS (ang. Short Message Service) –
usługa przesyłania krótkich wiadomości tekstowych w cyfrowych sieciach telefonii komórkowej. Usługa ta jest wprowadzana także do
sieci telefonii stacjonarnej. SMS wysyła się pod numer abonenta sieci
telefonii komórkowej lub stacjonarnej. Wszystkie produkowane obecnie telefony komórkowe i niektóretelefony używane w sieciach stacjonarnych
umożliwiają zarówno odbieranie, jak i wysyłanie tego typu wiadomości.
2. EMS (ang. Enhanced Message Service) - usługa rozszerzonych wiadomości
tekstowych - smsów działająca w ramach telefonii
komórkowej. Usługa ta umożliwia dołączanie do wiadomości SMS grafiki (w
formacie WBMP), efektów dźwiękowych, animacji oraz
melodyjek. EMS umożliwia także podstawowe formatowanie tekstu - zmiana
wielkości, nowe linie, wyrównanie do lewej, prawej, wyśrodkowanie, pogrubienie,
kursywa czy podkreślenie. Usługa ta jest dostępna w większości sieci GSM (jako że nie wymaga praktycznie
ingerencji w infrastrukturę sieci przez operatora).
3. MMS (ang. Multimedia Messaging Service) – rozszerzenie funkcji SMS i EMS o możliwość
przesyłania multimediów takich jak grafika, animacje, wideoklipy, dźwięki itp.
Pierwotnie MMS zaplanowany został jako usługa dla telefonii trzeciej generacji
(UMTS),
której jednak wprowadzenie było odwlekane w czasie, więc producenci wprowadzili
tę opcję już wcześniej. Obecnie prawie każdy nowy telefon posiada funkcję MMS.
Ciekawostka
Jak wysyłać darmowe sms-y do wszystkich sieci przez internet?
4. IRC (ang. Internet Relay Chat)
– jedna ze starszych usług sieciowych umożliwiająca rozmowę na
tematycznych lub towarzyskich kanałach komunikacyjnych, jak również prywatną z
inną podłączoną aktualnie osobą. Usługa ta funkcjonuje w architekturze klient-serwer, tj. fizycznie składa się z grupy połączonych ze
sobą na stałe serwerów oraz programów-klientów. Programy klienckie uruchamiane
są przez końcowych użytkowników lokalnie – na ich własnych komputerach, lub zdalnie, za pośrednictwem usługi SSH lub telnet. Rozmowy w sieci IRC odbywają się
na tzw. kanałach, z których część funkcjonuje stale. Inne mogą być uruchamiane
przez jednego użytkownika w celu porozmawiania choćby z jedną inną osobą.
5.Czat (z ang. chat – rozmowa, używana jest również angielska
pisownia chat) – rodzaj internetowej pogawędki i jedna z usług internetowych. Najpowszechniejszym
znaczeniem tego słowa jest serwis internetowy służący do komunikacji wielu osób
w tzw. pokojach. Zwykle istnieją dwa rodzaje rozmowy – prywatna,
której przebieg mogą śledzić tylko dwie osoby, oraz publiczna,
dostępna dla wszystkich zalogowanych użytkowników. W części czatów dostępne
są również graficzne emotikony, stworzone dla ułatwienia
ekspresji emocji. Taka forma czatu jest w większości
oparta o aplet Java
6.Komunikator internetowy (ang. Instant Messenger, od tego skrót IM) – program
komputerowy pozwalający na przesyłanie natychmiastowych
komunikatów pomiędzy dwoma lub większą ilością komputerów, poprzez sieć komputerową,
zazwyczaj Internet (dlatego
komunikatory internetowe). Od poczty
elektronicznej różni się tym, że oprócz samej wiadomości, przesyłane
są także informacje o obecności użytkowników, co zwiększa znacznie szansę na
prowadzenie bezpośredniej konwersacji.
Przyładowe komunikatory:
7. VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) – technika umożliwiająca przesyłanie dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych lub dedykowanych sieci wykorzystujących protokół IP, popularnie nazywana "telefonią internetową". Dane przesyłane są przy użyciu protokołu IP, co pozwala wykluczyć niepotrzebne "połączenie ciągłe" i np. wymianę informacji gdy rozmówcy milczą.
8. Grupa dyskusyjna – w Internecie to ogólna nazwa wszelkich form dyskusji internetowej przypominających wymianę korespondencji, a nie rozmowy w czasie rzeczywistym. Grupy dyskusyjne przyjmują formę list dyskusyjnych pozwalających na automatyczną wymianę e-maili, grup Usenetowych, grup występujących w Fidonecie i forów dyskusyjnych dostępnych przez bramki WWW.
Najbardziej typowe zachowania, które nie są lubiane w grupach uzyskały swoje nazwy. Są to m.in.:
- spamowanie – czyli wysyłanie masowo niechcianych przez innych komunikatów w rodzaju reklamy, "łańcuszków szczęścia" itp.,
- trollowanie – czyli celowe rozpoczynanie i następnie podtrzymywanie niepotrzebnych sporów, czynione tylko dla samej radości spierania się,
- flamowanie – czyli niepotrzebne, agresywne reagowanie na spam lub trolling.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz