1. Poczta elektroniczna lub krótko e-poczta – usługa internetowa, w nomenklaturze prawnej określana zwrotem świadczenie usług drogą elektroniczną, służąca do przesyłania wiadomości tekstowych, tzw. listów elektronicznych – stąd zwyczajowa nazwa tej usługi.
2. List elektroniczny - wiadomość tekstowa przeznaczona dla konkretnego odbiorcy i wysyłana za pomocą internetu, do której można dołączyć pliki zewnetrzne. Współczesne listy elektroniczne mogą zawierać także multimedia.
3. Jak zdobyć własny adres pocztowy
Krok 1 Wybór dostawcy
Aby uzyskać własny adres e-mail musisz skorzystać z jakiegoś dostawcy tego typu usług. Do takich należą: Onet, Wirtualna Polska, Interia, O2 oraz Gmail.
Krok 2 Znalezienie dostawcy
Jeżeli już zdecydowałeś, na którym portalu chcesz założyć pocztę wpisz jego nazwę w wyszukiwarkę. Wejdź na portal i kliknij informację: „Załóż konto”.
Krok 3 Wypełnienie formularza
Wypełnij formularz z danymi osobowymi: imię, nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód, zainteresowania. Musisz także wpisać hasło oraz pytanie i odpowiedź, które pomoże ci otworzyć pocztę, gdy zapomnisz hasła. Wybierz opcję „dalej” lub „załóż konto” – zależy od portalu.
Krok 4 Akceptacja regulaminu
Przeczytaj regulamin korzystania z darmowej poczty. Jeśli jego treść nie budzi twoich wątpliwości zaakceptuj go. Akceptacja regulaminu jest konieczna do założenia poczty.
Na koniec pojawi się jeszcze strona informacyjna. Znajdziesz tam swój login, jeśli wcześniej sobie go nie wybrałeś – musisz go zapamiętać, żeby otwierać swoją pocztę. Na stronie informacyjnej znajdują się ponadto informacje jak korzystać z poczty.
Krok 5 Otwórz swoją pocztę
Pierwsza wiadomość będzie od administratora poczty i będzie zawierała informacje dotyczące korzystania z poczty elektronicznej.
4. Cechy dobrego hasła
Hasło powinno być łatwe do zapamiętania dla jego posiadacza i jednocześnie trudne do przypadkowego odgadnięcia. Jednym ze sposobów na wymyślenie takiego hasła jest oparcie go na znanym sobie słowie, tytule, cytacie, ale zapisanie w sposób nieoczywisty. Hasło powinno być odpowiednio złożone. Im większa ilość znaków w Twoim haśle, tym trudniej je odgadnąć. W niektórych wypadkach prawo nakazuje odpowiednią złożoność haseł – z przepisów o ochronie danych osobowych wynika, iż do przetwarzania takich danych w sieci Internet hasło musi zawierać minimum 8 znaków, w tym litery małe i wielkie oraz cyfry lub znaki specjalne. Co więcej – hasło to powinno być zmieniane nie rzadziej niż co 30 dni!
5. Jak odebrać pocztę w miejscu publicznym
Jeśli nie masz dostępu do swojego komputera, a chcesz jednorazowo wysłać lub odebrać wiadomość, skorzystaj ze strony iternetowej. W tym celu:
- otwórz w dowolnej przeglądarce stronę serwisu, w którym masz koto pocztowe;
- przejdź do działu logowania do poczty;
- wpisz swój login i podaj hasło.
Znacznie wygodniej korzystać z poczty elektonicznej za pomocą wyspecjalizowanego programu do obsługi poczty - klienta. Po jednorazowym poświęceniu kilku minut na jego skonfigurowanie ma on właściwie same zalety w porównaniu z czytaniem listów na stronie internetowej. Włączając program, nie trzeba podawać żadnych loginowani haseł, nie trzeba też czekać na załadowanie strony serwisu - czytamy jedna wiadomość, a inne cały czas są pobierane na nasz dysk wraz z załącznikami, jeśli takowe są.Listy nawet można przegladać bez połączenia z internetem - POP3.
7. Jak napisać list
Przyciśnij Nowa wiadomość lub przycisk o podobnej treści. Pamiętaj, by usuwać wszelkie zbędne fragmenty, których nie zamierzasz komentować. Dbaj o estetykę, szanuj czas i oczy swojego adresata.Jeśli nie możesz dokończyć pisania listy, użyj opcji Zapisz, dzięki której dotychczasowa treść zostanie zachowana w katalogu Wersje robocze. Po kolejnym zalogowaniu niedokończony list będzie na Ciebie już czekał.
8. Jak się bronić przed spamem
-na forach dyskusyjnych włączaj w profilu opcję ukrywania adresu e-mail.
-nie podawaj bezpośrednio na stronach internetowych, blogach, forach itp. swojego adresu e-mail, żeby się na nich nie wyświetlał. Przy rejestracji zazwyczaj trzeba podać swój adres, jednak już publicznie podawany w internecie adres e-mail postaraj się zabezpieczyć jednym ze sposobów:
-nie rejestruj się w podejrzanych (tu trzeba mieć wyrobione pewne wyczucie) serwisach internetowych, zwłaszcza amerykańskich i rosyjskich, gdzie będzie potrzeba podania adresu e-mail.
9. Czy elektroniczny list mozna wydrukować
Podobnie jak stronę internetową, możesz również wydrukować list elektroniczny. Wystarczy wskazać list i wcisnąć Ctrl+P lub wybrać polecenie Drukuj z menu Plik.
10. Jak poprawnie redagować listy
- każdy list powinien składać się z trzech elementów: adresu odbiorcy, tematu listu i treści,
- Treść powinna zaczynać się od krótkiego powitania oraz kończyć słowami pozdrowienia i podpisem,
- nie rób wcięć jak w edytorze tekstu,poszczególne fragmenty listu oddzielaj pustymi wierszami,
- pisz krótko i rzeczowo,
- sprawdzaj poprawność pisowni przed wysłaniem,
jeśli nie jest to konieczne, nie używaj formatu HTML, pisz zwykłym tekstem,
zawsze pakuj pliki przed ich załączeniem do listu.
11. Czym ozdobić list
Elektroniczne buźki znane są już każdemu, kto korzysta z komputera i Internetu, a szczególnie tym, którzy umawiają się na randki internetowe. To właśnie tam najczęściej można je spotkać – w komunikatorach internetowych, na forach tematycznych, czy w e-mail. Nierzadko używa się ich także w krótkich wiadomościach tekstowych – SMS-ach. Przypuszczalnie na dobre zadomowiły się już we współczesnej komunikacji. Oferuje je także nasz Serwis dla wymagających!
Piszący może za pomocą buziek pokazać swemu rozmówcy, wyraz twarzy, jaki mu towarzyszy podczas „wypowiadania się”. Dzięki temu nawet za pośrednictwem Internetu możemy poznać osobowość naszego rozmówcy i, co za tym idzie, naszą zgodność osobowości. Niepodzielnie dominują w Internecie buźki odwrócone o 90° w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara.
Wystarzczy przygotowaći zapisać na dysku zwykły plik tekstowy zawierający krótki tekst, jaki miałby się pojawić automatycznie w roli tzw. cygnatury, a następnie wskazać go w Narzędzia/Konfiguracja kont...Dobrym sposobem są sygnaturki nie dłuższe niż cztery linie i zaczynające się od delmitera, który pozwala programom na rozpoznanie, gdzie zaczyna się sygnaturka, i np. na automatyczne jej usunięcie przy odpowiadaniu na list.
13. Jak wysłać list do kilku osób na raz
Wystarczy kliknąć poniżej pola Do: i zmienić opis np. na Ukryta kopia. Możesz w ten sposób dodać dowolnie wiele adresów. Zabezpieczy to dane adresowe Twoich przyjaciół przed ujawnieniem ich pozostałym odbiorcom.
14. Czy kilka osób może korzystać z poczty na jednym komputerze
Warto utworzyć każdemu członkowi rodziny osobne konto systemowe. Gwarantuje to nie tylko niezależne działanie poczty, ale w ogóle wszystkiego: każdy ma własny katalog na dokumenty, własne zakładki w przeglądarce, własne ustawienia ekranuitd. Ponadto każde konto jest zabezpieczone hasłem, co gwarantuje pełną prywatnoś danych, nawet tych wrzyconych do kosza.
-kliknij Ustawienia konta u góry strony Gmail,
- obok napisu Moje produkty kliknij opcję Edytuj
- kliknij Usuń usługę Gmail na stałe.
16. Czy poczta elektroniczna ma wady
Korzystając z poczty elektronicznej musisz przestrzegać pewne normy zachowania. Mają na celu ochronę dóbr osobistych - Twoich i odbiorców listów napisanych przez Ciebie. Pamietaj, że listy elektroniczne mogą posłużyć jako formalny dowód w przypadku roszczeń prawnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz